ÖIS Supporterklubb Balders Hage motsätter sig gårdagens beslut att avbryta derbyt. Därtill polisens nya strategi kring fotbollsmatcherna som drabbar oss alla utan att komma närmare de problem de sätter oproportionerligt högt upp på sin agenda.
Supporterklubben är för att man långsiktigt och strategiskt, enligt en nu till stora delar skrotad modell, jobbar för att läktaren skall kunna vara en säker plats att vistas på. Det är en självklarhet och en av många viktiga frågor fotbollen och supporterkollektivet har att jobba med. Vi är för en aktiv dialog i frågan mellan polis, klubbar och SFSU (samt deras medlemsbas) – inte konfrontation och kollektiva bestraffningar.
Protesten som genomfördes igår, via tio tysta minuter från Östra Stå tillsammans med IFK:s ståplatsläktare, ville belysa och kritisera den kontraproduktiva och icke-samarbetsvilliga väg Polismyndigheten tagit i år, med avstamp här i Göteborg.
Balders Hage står inte bakom de incidenter som skedde på motståndarlagets läktare igår då de är uppenbart farliga och förstörande. Men att låta derbyt avbrytas, efter en 80 minuter lång överläggning är tråkigt och värdelöst för samtliga inne på Gamla Ullevi. Efter incidenter vi sett hundratals liknande av genom åren – som kunnat hanteras utan att behöva ta ett sådant här beslut.
Fotbollen utkämpar just nu en kamp mot en myndighet och en politisk riktning som inte sätter vare sig sporten eller oss som enskilda åskådare i centrum. Balders Hage är kritiska till den nu inslagna vägen, där direktiven om hårdare tag trumfar vett, sans och rimliga proportioner. Gårdagens nya kliv ditåt är vi bekymrade över och kritiska till. Supporterklubben kommer att fortsätta vara inblandad i frågan tillsammans med övriga supporterklubbar i stan och SFSU.
Balders Hage







